Fransa ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi Stendal psixoloji realizm janrının banilərindən sayılır. O, roman və novellaları ilə məşhurdur.
Əsl adı Mari Anri Beyl olan Stendal 1783-cü il yanvarın 23-də Qrenoblda vəkil ailəsində dünyaya gəlib. Anasını hələ yeddi yaşında itirərək atasının və xalasının himayəsində yaşayıb. Ancaq heç vaxt onlarla ünsiyyəti alınmayıb, balaca oğlana yalnız babasının diqqəti və isti münasibəti xoş təsir göstərib. O, sonralar bu barədə öz avtobioqrafik əsərində də yazıb.
Stendal atasının təklifinin əksinə gedərək, Jakoben hərəkatına üzv olur, Fransa intibah dövrünün azad və ateist ideallarını mənimsəyir. 1799-cu ildə Texniki Məktəbdəki təhsilini yarımçıq qoyub orduya yazılır, 1800-cü illərdə Napoleonun İtaliya, Avstriya, Almaniya və Rusiyaya qarşı hərbi yürüşlərində iştirak edir.
Hər şeydən əvvəl Fransa Burjua İnqilabının davamı olaraq gördüyü və dinamik bir dövr kimi xarakterizə etdiyi bu dövrün ona elə böyük təsiri olur ki, uzun müddət bu təsirdən çıxa bilmir. Bu barədə o, "Napoleonun həyatı" adlı əsərində ətraflı bəhs edir. Napoleonun məğlubiyyətindən sonra sahib olduğu hər şeyi itirən Stendal Fransanı tərk edərək, əsərlərində mədəniyyətini yüksək dəyərləndirdiyi İtaliyaya köçür. 1830-41-ci illərdə Vatikanın fransız səfiri vəzifəsini icra edir. İlk kitablarını da burada yazır.
Faciəvi sonluqla bitən "Sevgi barədə" adlı psixoloji əsəri insana köklü təsir edən bir obyektivliyə çatmaq cəhdi daşıyır və bu yanaşma sonralar yazacağı bütün kitabların əsasını təşkil edir. Stendalın romantik sənət nümunəsi kimi təqdim etdiyi "Rasin və Şekspir"də də bu ovqat müşahidə olunur.
Yazıçının "Armans" və "Qırmızı və qara" adlı romanları isə insanların şəxsi ideallarını və arzularını reallaşdıra bilməmələrindən və özlərini alçaltmaq bahasına olsa da, yüksəlmək ehtiraslarından bəhs edən həyati əsərlərdir. Realist səpkili romanları arasında yer alan "Parma monastırı" Stendalın sağlığında nəşr edilib, "Anri Brulardın həyatı" adlı avtobioqrafik romanı və yarımçıq "Amiel" əsəri isə müəllifin ölümündən sonra işıq üzü görüb.
“Qırmızı və qara" Stendal yaradıcılığının zirvəsi hesab edilir. Romandakı hadisələr 1830-cu il Fransa inqilabından sonrakı dövrü əhatə edir. Yazıçı əsərində kəskin ictimai mövqe sərgiləyib. O, bu mövqeyini cəmiyyətə üsyan edən Julyen Sorel adlı qəhrəmanın şəxsində nümayiş etdirib.
Jülyen Sorel kilsə xadimi olmaq istəyən savadlı, şöhrətpərəst bir gəncdir. Cəmiyyətdə üstün mövqelərə nail olmağın yolu yalan və riyakarlıqdan keçdiyinə görə gənc din xadimi yeni oyun qaydalarını məmnuniyyətlə qəbul edir, bu yolda qanlı cinayət törətməkdən belə çəkinməyərək həyatını faciəli sonluqla başa vurur.
Eyni mövzunu "Parma monastırı"nda da davam etdirən Stendal cəmiyyətin qadağalarına sorğu-sualsız əməl edən italyan əsilli Fabrike de Danqonun sonda bir şəxsiyyət kimi məhv olduğunu təsvir edir.
Əsərlərini bəzək-düzəksiz dillə qələmə alan yazıçının təsvirləri ancaq reallığa xidmət edir. Romantizm dövründə yaşamış Stendalın realist əsərləri kifayət qədər qiymətləndirilməyib. Ümumiyyətlə, Fransa ədəbiyyatının ən önəmli nümayəndələrindən olan Stendal sağ ikən layiq olduğu diqqəti görməyib. O, əsl qiymətini öldükdən sonra alan yazıçılardandır. Stendal kiçik bir kəsim üçün əsərlər yazdığını iddia etsə də, 1842-ci ildə Parisdə vəfat etdikdən sonra əsərlərinin səsi uzaq nəsillərə qədər gedib çıxa bildi.
XIX əsrin sonlarında kapitalist cəmiyyətində yaranan problemlər özünü kəskin şəkildə göstərəndə Stendalın kapitalizmə qarşı çıxan qəhrəmanları da geniş oxucu kütləsinin marağına səbəb oldu. Daha sonralar isə yazıçının əsərləri bir çox dillərə çevrildi, əsasında saysız-hesabsız filmlər çəkildi.
Sevinc Fədai