Məşhur ispan rejissoru Luis Bunyuel müəllif kinosunun ən böyük simalarından biridir. Bunyuel sürrealizmi ilk dəfə kinematoqrafiyaya gətirən və sevdirən rejissordur. "Şükür ki, hələ də ateistəm" deyən Bunyuelin filmləri qədər müsahibələri, qısa açıqlamaları da sensasiyaya çevrilə bilib. Dali və Lorka haqqında xatirələri isə tirajlanmaqda və oxunmaqda davam edir.
Katolik kilsəsinə nifrət
Luis Bunyuel Portoles 1900-cü ilin 22 fevralında İspaniyanın Aşağı Araqon vilayətində anadan olub. Yeddiuşaqlı ailənin böyük oğlu olan Luisin atası Leonardo İspaniya-Amerika müharibəsində iştirak edib və sonradan Kubaya köçüb. Burada özünə xırda biznes quran ata Bunyuel 1899-cu ildə İspaniyaya qayıdıb və özündən 25 yaş kiçik bir xanımla ailə həyatı qurub. Luis dörd aylıq olanda ailə Saraqosaya köçüb.
Kifayət qədər dindar ailədə böyüyən rejissor yezuit məktəbində təhsil alıb. Məktəbdəki sərt qayda-qanunlar və dini təhsil onun dünyagörüşünü əsaslı şəkildə dəyişib. Bunyuel ömrünün sonuna qədər katolik kilsəsinə düşmən kəsilib. Belə ki, Bunyuelin hələ yeniyetməlik dövründə dinə qarşı ilk şübhələri yaranıb. Bu şübhələr sonralar Madrid Universitetində oxuyanda onu ateistə çevirib.
Əvvəlcə kənd təsərrüfatı, daha sonra tarix fakültələrində təhsil alıb. Federiko Qarsia Lorka, Salvador Dali, Alberti və Gilyenlə tanışlığı da Bunuyelə təsirsiz ötüşməyib. Tələbəlik illərində Bunyuel fəal şəkildə idmanla məşğul olub.
Ah, Paris, Paris
Bunyuelin rejissorluq peşəsini seçməsində 1920-ci illərdə Parisdə yaşadığı dövr böyük rol oynayıb. Özünə saxta jurnalist vəsiqəsi düzəltdirən rejissor hər gün üç dəfə kinoteatra gedirmiş. 1926-cı ildə o, məşhur fransız rejissoru Jan Epşteynin kino məktəbinə qəbul olunub. Bunyuel Epşteynin iki filmində rejissor assistenti kimi işləyib. Müəllimi ona digər rejissor Abel Qansla işləməyi təklif edəndə Bunyuel razılaşmayıb və müəllimi onu "səfeh" adlandırıb. Elə həmin illərdə Luis Bunyuel Madridin "Literaria" və Parisin "Kaye d'Ar" qəzetlərində resenziya yazıları və kino haqqında məqalələri ilə çıxış edib.
Rejissor Bunyuelin ilk ekran əsəri 16 dəqiqəlik "Əndəlüs köpəyi" filmi olub. Bunyuel filmin çəkilişləri üçün lazım olan vəsaiti anasından alıb. Maraqlıdır ki, baş rolun ifaçısı Pyer Batçeffdən başqa filmdə rol alan bütün aktyorlar qeyri-peşəkarlardır. Bunyuelin Dali ilə birgə çəkdiyi ilk sürrealist film böyük rezonans doğurub və 8 ay fasiləsiz prokatda qalıb. Filmdə orta yaşlı kişi ülgücü itiləyərək gənc qızın gözünü kəsir. Filmin əsasında Dalinin və Bunyuelin yuxuları dayanıb. Film haqda səslənən müxtəlif interpretasiyaları rədd edən Bunyuel öz xatirələrində qeyd edib ki, filmin yeganə məqsədi rasional izahı olan bütün ideyalara və obrazlara etirazdır: "Əndəlüs köpəyi" filmi iki yuxunun "görüşməsi" nəticəsinə meydana gəlib. Bir neçə günlük Fiqerasa – Dalinin evinə qonaq getmişdim. Ona gördüyüm yuxunu danışdım: buludlar ayı yarıya bölüb, ülgüc gözü kəsir. Dali isə yuxuda qarışqa daraşmış əl gördüyünü deyib, “bəlkə film çəkək?” – təklif etdi.
Əvvəlcə bu fikir məni cəlb eləmədi. Amma tezliklə biz Fiqerasda işə başladıq. Ssenari bir həftədən də az müddətə yazıldı. Bir dəfə də olsun aramızda mübahisə yaranmadı. Ssenarini bitirəndə anladım ki, bu, tamamilə qeyri-adi, heyrətamiz bir film olacaq. Heç bir şirkət belə filmin çəkilişinə pul ayırmaq istəmədi. Bu zaman borc üçün anama müraciət elədim ki, prodüser özüm olum. Tanış notarius anamı inandıra bildi. Parisə qayıtdım, film iki həftəyə "Biyankur" studiyasında çəkildi. Dali filmin bitməsinə 3-4 gün qalmış gəldi.
Studiyada o, eşşək müqəvvasının gözlərini qətranla doldururdu. Səhnələrdən birində ona rahib obrazını verdim. Amma kadr filmə daxil olmadı. Özüm də bilmirəm, niyə..."
Qalmaqallı Bunyuel
Rejissorun növbəti filmi olan "Qızıl əsr" daha böyük səs-küy yaratdı. 1930-cu ildə çəkilən filmin nümayişinə düz 50 il qadağa qoyuldu. "Qızıl əsr"i pornoqrafik film hesab edən "Le Figaro" qəzeti onu “bolşevizm hərəkatı üçün məşq” adlandırdı. Filmdəki açıq-saçıq səhnələr qızğın mübahisələr doğurmuşdu. "Qızıl əsr"i mənəviyyatsızlıqda ittiham edən mühafizəkar təşkilatlar Dalini və Bunyueli təhqir edərək ölümlə hədələyiblər. Rejissorun "Las Urdes. Bərəkətsiz torpaq" sənədli filmi də eyni aqibətlə üzləşdi.
1932-ci ildə kommunist əqidəsi sürrealistlər arasında fikir ayrılığına səbəb oldu. Fransa Kommunist Partiyasının üzvü olan şair Lui Araqon qrupdan ayrıldığını bəyan etdi. Yazıçılar Jorj Sadul və Pyer Unik də analoji addım atdılar. Bunyuelin İspaniya Kommunist Partiyasına üzv olub-olmaması hələ də mübahisə mövzusudur. Rejissor özü üzvlük məsələsini inkar etsə də, kommunizm ideyalarını həmişə açıq şəkildə dəstəkləyib.
Vətəndaş müharibəsi illərində İspaniyanın mədəniyyət üzrə attaşesi işləyən rejissor antifaşist və antifrankoçu mövzularda olan sənədli filmlərin çəkilişlərində iştirak edib. Bir müddət sonra ölkədə Franko diktaturası bərqərar olanda isə rejissor İspaniyadan qovulub. İkinci Dünya müharibəsi ərəfəsində o, Amerikaya mühacirət edib və Hollivudda montajçı kimi işləyib.
Kinoya qayıdış
Bunyuel rejissorluğa bir də 47 yaşında, Meksikaya köçəndən sonra qayıdıb; 1949-cu ildə Meksika vətəndaşlığını qəbul edib. Burada o, "Böyük kazino" və "Unudulmuşlar" filmlərini ekranlaşdırıb.
Ötən əsrin ortalarında Fransaya qayıdan rejissor prodüser Serj Libermanla əməkdaşlığa başlayıb; "Gündüz gözəli", "Tristana", "Burjuaziyanın təmkinli cazibəsi" kimi filmlər çəkib. Onun Kann festivalının baş mükafatını alan "Viridiana" filmi Franko İspaniyasında qapalı mövzulara – intihara, zorakılığa toxunduğuna görə 16 il – diktatura rejimi süqut edənə qədər ölkəsində qadağan olunub.
Rejissor son filmi olan "Arzunun mübhəm obyekti" (1977) adlı ekran əsərində orta yaşlı kişiylə gənc qızın münasibəti fonunda ictimai-siyasi, sosial problemlərə toxunub. Filmdə eyni rolu iki aktrisanın oynaması mübahisələrə səbəb olub.
"Burjuaziyanın təmkinli cazibəsi" filminə görə "Oskar"a layiq görülən rejissor bu mükafatı həyatının ən xoşagəlməz hadisəsi adlandırıb. Mükafatı ələ salan Bunyuel məşhur heykəlciklə yarıçılpaq fotolar da çəkdirib.
1977-ci ildə yeni filmin ssenarisi üzərində işləyən zaman Bunyuelin səhhətində problemlər yaranıb və o, kinodan uzaqlaşmaq qərarına gəlib. Ömrünün son illərini Meksikada keçirən Bunyuel eşitmə və görmə qabiliyyətini tamamilə itirib. 1982-ci ildə rejissorun "Mənim son nəfəsim" adlı memuar kitabı işıq üzü görüb. Qaraciyər serrozundan əziyyət çəkən Bunyuel bir il sonra Meksikada gözlərini əbədi yumub. Rejissor heç bir dini ayin olmadan dəfn olunub, nəşi yandırılıb, külü xanım Bunyuelə verilib.
Qısqanc ər
Yezuit məktəbində aldığı tərbiyə Bunyuelin həyatına təsirsiz ötüşməyib. Rejissor azad həyat tərzi sürən sürrealist dostlarından fərqli olaraq qadınlarla münasibət qurmaqda həmişə çətinlik çəkib. 1934-cü ildə o, bədii gimnastika üzrə olimpiya çempionu Janne Ryukkarla ailə həyatı qurub. Cütlük səkkiz il sevgili qaldıqdan sonra münasibətlərini rəsmiləşdirmək qərarına gəliblər. Elə həmin il Parisdə rejissorun oğlu Xuan Luis dünyaya gəlib. Xuan atasının yolunu davam etdirərək rejissor, ssenarist, prodüser və aktyor kimi çalışıb. 1940-cı ildə cütlüyün ikinci oğlu – Rafael doğulub. Memar və rejissor Rafael hazırda Parisdə yaşayır. Ərinin ölümündən sonra Janna Rukar rejissorla yaşadıqları ailə həyatı haqda kitab yazıb. Jannanın sözlərinə görə, dəhşətli dərəcədə qısqanc olan Bunuyel hətta ona piano dərsləri verməyi belə qadağan edib. Rejissor xanımının yad kişilərlə təklikdə qalmağından ehtiyat edib. Qısqanc və hökmlü ər obrazı Bunyuelin filmlərində tez-tez peyda olur.
Burjuaziyanın qatı əleyhdarı olan Bunyuel sadə həyat tərzinə üstünlük verib. Səhər saat 5-də yuxudan duran və hər axşam10-da yatan rejissor yatağını taxta lövhələr üzərində salıb. "Gündüz gözəli" filminin uğurundan sonra varlansa da, o, həyat tərzini heç vaxt dəyişməyib.
Leyla Əliyeva
Luis Bunyuel, Federiko Qarsia Lorka və Salvador Dali
"Əndəlüs köpəyi" filmindən kadr
"Bərəkətsiz torpaq" filmindən kadr
"Qızıl əsr" filmindən kadr
"Viridiana" filmindən kadr